Зрозуміло , атмосфера
шкільного уроку багатьом відрізняється від домашньої . Саме тому дітям деколи
так складно зосередитися на виконанні домашнього завдання . Як же навчити
дитину приділяти час навчанню , будучи вдома? Як сформувати в ньому інтерес і
любов до навчання і при цьому не контролювати кожен його крок?
Всі ми знаємо , що навчання , а особливо , домашнє завдання - сама остання
річ, якою б хотіла займатися дитина. Адже якщо шкільна атмосфера її (дитину) ще хоч
якось стимулює , то зрозуміти , навіщо
вдома вчитися , а не дивитися телевізор , дитина не може.
Але всі ми знаємо , що домашні завдання створені аж ніяк не для того щоб
заважати дитині радіти життю. Вони сприяють закріпленню знань учня і
допомагають як круглому відмінникові , так і завзятому прогульникові остаточно
засвоїти матеріал. Крім цього за допомогою «домашки» дитина може перевірити
свої знання і побачити ті недоліки , які потрібно виправити . Завдяки
домашньому завданню діти , по ідеї , повинні вчитися організовувати свою
самостійну роботу і адекватно оцінювати свої здібності.
Але, не дивлячись на всю корисність домашніх завдань , діти ніяк не бажають
їх виконувати. Просто тому , що , виходячи зі школи , хлопці поспішають на час
звільнити свою голову від тієї стоси нової інформації , яку вони щойно отримали
на уроці . Зрозуміло , натикатися на ту ж стос , вже будучи вдома , дітки ой як
не хочуть.
Починаючи з першого класу , дитину необхідно привчати кожен день сумлінно , самостійно виконувати домашні
завдання . Відповідальність , систематичність і сумлінність - це ті якості ,
які дуже знадобляться дитині надалі , тому їх формування вкрай важливо для
маленького школяра .
Ні в якому разі не можна допускати
будь-яких відмовок . Нехай на вулиці прекрасна погода , а по телевізору
улюблені мультики. Нехай гості на порозі і зараз почнеться веселощі. Для
початку дитина повинна зробити уроки , все інше - після. Ніякі виправдання не
підходять - саме це має засвоїти дитина.
Такі правила дійсно здаються трохи суворими і можливо, не надто доречними .
Однак повірте , якщо ви не привчите дитини до цих правил ще на початку першого
класу , потім буде дуже складно змусити учня сісти за завдання.
Деякий час першокласник сам прагне виконувати завдання , адже ця нова
незнайома діяльність для нього , яку він поспішає освоїти. Але з часом ця
зацікавленість зійде нанівець , і тверезо поглянувши на кількість завдань , дитина
зрозуміє , що не так вже і хоче їх виконувати. Саме тоді на допомогу вам
прийдуть правила , до яких дитина вже звик. Якщо він буде чітко знати , що в
5:00 вечора потрібно сідати за « домашку » , це ніколи вже не викличе у нього
питань.
Справа важлива
Найчастіше, дитини найлегше виховувати власним
прикладом. Тому якщо ви хочете , щоб ваша дитина любив виконувати домашнє
завдання , прагнув все зробити вчасно і добре , в першу чергу , самі почніть
проявляти повагу, як до школи , так і до завдань на будинок. У такому випадку
дитина зрозуміє , що навіть дорослі розуміють важливість і цінність навчання ,
а значить, і сам замислиться необхідності занять.
Практично всі батьки досить часто самі переривають виконання домашніх
завдань . Мами звуть дітей обідати чи вечеряти або просять сходити в магазин
саме в той момент , коли він почав вирішувати задачу з математики . Папа кличе
малюка дивитися футбол або йти кататися на велосипедах в той момент , коли
дитина вже стала виконувати вправу з російської мови. У результаті дитина
звикає до того , що домашнє завдання - не так уже й важливо і його можна
перервати дуже легко.
Таке ставлення до уроків , безумовно , неправильне і більш того, шкідлива
для дитини. Адже так відповідальність і самостійність не сформуєш . Тепер малюк
буде знати , що як тільки почалися мультики можна забути про виконання
геометрії , а друзі у дворі - відмінний привід зіграти у футбол замість того
щоб зайнятися англійською мовою.
Так що , шановні мами і тата , якщо ваш малюк робить уроки - почекайте ,
поки він їх закінчить , і тільки тоді звертайтеся до нього з проханнями.
Запишіть футбол на плеєр , підігрійте заново вечерю , але намагаючись не
відволікати дитину , поки він зайнятий уроками.
Набагато правильніше буде , якщо ви будете сприймати виконання домашнього завдання як серйозну роботу , яку і
самі виконуєте кожен день. Уявіть , як буде приємно дитині усвідомлювати , що
тепер в його арсеналі різних ігор та інших занять з'явилася абсолютно доросла і
серйозна робота. Адже малюк помітить , що його заняття уроками намагаються не
переривати так само, як дитина не може переривати татову і мамину роботу.
Звичайно , в такому випадку дитяче ставлення до домашніх занять зміниться на
корені. Адже будь-яка дитина хоче займатися дорослими речами , а уроки в його
розумінні - одне з дорослих занять.
Повага до праці
Як навчити дитину цінувати працю , причому не тільки фізичний , а й
розумову ?
Тільки вдумайтеся , яка гора роботи лежить на плечах першокласника: за
перший свій рік навчання дитина і спише приблизно 20 зошитів , вивчить в
середньому 6-7 підручників , причому не тільки прочитає , а й виконає всі
завдання з них. Крім цього кожен день дитина заучує вірші , пише , читає , співає і займається
фізкультурою. Погодьтеся , на юний організм навантаження неймовірна . Чим не
розумову працю , який вимагає поваги ?
Ні в якому разі не робіть домашні
завдання за дитину. Досить часто батькам набагато легше виконати завдання
самостійно , ніж пояснювати принцип рішення дитині . Але повірте , так ви не
робите краще ні собі , ні дитині . Та й учителю не буде особливо цікаво вивчати
батьківське творчість замість чесних знань учня .
Крім цього , з часом діти зрозуміють , що ви втомилися і не хочете довго
возитися з поясненнями. Зрештою вас просто будуть експлуатувати. Домашні
завдання служать для оцінки знань дитини , а не ваших , тому не потрібно
втручатися в дитячу роботу. Крім того не забувайте , що виконуючи завдання місце дитини ви показуєте йому , що він занадто
дурний , щоб виконати завдання самостійно .
Як вже було сказано, шкільна атмосфера відрізняється від домашньої . І саме
на це потрібно робити ставку для формування у дитини зацікавленості в
домашньому завданні. Коли батько грає роль учителя , він повинен створити
зовсім іншу , затишну та комфортну
обстановку, щоб зацікавити і захопити маленького учня . Тоді знання дитини
будуть набагато ефективніше засвоюватися , а успішність навчання зросте.
Що ж це за чарівна атмосфера для
виконання уроків ?
По-перше , позбудьтеся зобов'язалівки і напруги , які часто панують на
звичайному шкільному уроці . Дитина повинна відчувати себе спокійно і вільно.
Він може встати і розім'ятися , якщо втомився сидіти відволіктися від уроків на
час .
Вільної і спокійній атмосфері сприятиме відсутність оцінювання . Адже
батьки не будуть ставити в щоденник бали , писати зауваження тощо , а значить ,
дитина не буде відчувати себе затиснутим в рамки. До того ж , ви знаєте свою
дитину набагато краще будь-якого вчителя , а значить, і заняття будуть
проводитися з урахуванням всіх особливостей вашого учня .
Так , наприклад , деякі діти можуть зосереджуватися лише на короткий термін
. Тобто потрібно вміти ловити ті п'ятихвилинні періоди , коли малюк готовий
слухати і засвоювати нову інформацію, змінювати види роботи і намагатися знову
зацікавити дитину в матеріалі. Короткі
перерви так само не включені до шкільної програми , але цілком доступні під
час домашніх занять.
Зрозуміло , шкільне навчання зажадає від вас доброї фантазії , уяви і сили
духу. Адже потрібно бути прекрасним вигадником , щоб зуміти урізноманітнити
кожен урок і додати в нього родзинку , яка захопить малюка. Щоб не перетворити
урок в муки для себе і дитини , не соромтеся радитися з учителями, шкільним
психологом , читати педагогічну літературу. Пам'ятайте , що організовувати урок
набагато складніше , ніж бути присутнім на ньому , а значить , вам потрібно
буде запастися терпінням і силами. А кілька наших правил допоможуть вам
влаштувати вдома справжню веселу школу.
1 . Допомагайте дитині виконувати завдання , але не робіть все замість
нього ;
2 . Не вводьте додаткові завдання , виконуйте тільки те , що задав дитині
вчитель ;
3 . Забудьте про нерви і закидах . Коли ви зайняті уроками , ви з дитиною
повинні бути спокійними і зосередженими ;
4 . Ускладнюйте завдання поступово , не навантажуйте малюка з самого
початку складними вправами ;
5 . Наступне завдання тільки після успішного виконання попереднього. Якщо
дитина ще чогось не зрозумів - не переходьте до нового предмета , а
постарайтеся пояснити попередній ;
6 . Як тільки бачите , що дитина помилився - вкажіть йому на помилку. Так
він встигне засвоїти її і зрозуміти , як треба робити правильно ;
7 . Дотримуйтеся системи в своїх заняттях , інакше вони просто не будуть
ефективними.
|